Belki liczbowe

 

1.Opis materia逝 :

Materia sk豉da si z dziesi璚iu czerwono-niebieskich, szeciennych belek, o bokach r騜nej d逝goci od 10 cm do 1 m, podzielone na odcinki 10cm dwukolorowe na przemian czerwone i niebieskie

 

+ Zestaw liczb na kartonikach

+ zawiera zestaw prostych dzia豉 matematycznych w

  zakresie dodawania  i odejmowania do 10 na ma造ch kartonikach

 2.Cel bezporedni :

    - Zapoznanie z poj璚iem liczby w rozmaitych aspektach:

      aspekt mnogociowy zwi頊any z liczb element闚,

      aspekt miarowy zwi頊any z liczb dotycz鉍 d逝goci,

      aspekt porz鉅kowy zwi頊any z porz鉅kowaniem kolejnoci pierwszy,

      drugi, trzeci ..

      aspekt symboliczny zwi頊any z poj璚iami i po章czeniem ze znakami

      graficznymi liczb

    - Przeliczanie w zakresie 1 - 10

 3.Cel poredni :

    -Doskonalenie  koordynacji wzrokowo-ruchowej

    -Przyzwyczajanie do systematycznoci , porz鉅ku , dok豉dnoci .

    -Pokazanie i przyzwyczajanie dziecka do tego , 瞠 wszystko  w wiecie

     jest uporz鉅kowane , istnieje w harmonii , a pomoce tego ucz .

 4.Wiek :

     Dzieci od 3 roku 篡cia . Materia do  u篡cia w grupie przedszkolnej

     i szkolnej

 

 Lekcja  podstawowa :

 

  1.Przygotwanie miejsca pracy.

Nauczyciel zaprasza dziecko do wsp馧pracy, proponuje mu prac    z belkami liczbowymi . Je瞠li dziecko jest gotowe i akceptuje   propozycj, wraz z N przyst瘼uje do pracy, wykonuj鉍 czynnoci     wst瘼ne np.: roz這瞠nie dywanika-wyspy , przyniesienie z p馧ki materia逝,    dbaj鉍 o to, aby ka盥y element by przynoszony pojedynczo i uk豉dany    przed dzieckiem na dywaniku , w jego prawym rogu , tak aby wi瘯sza    cz wyspy by豉 wolna . Zawsze chwytamy z dw鏂h stron, obiema    r瘯ami. Dzi瘯i temu dziecko dowiadcza zmian d逝goci, odczuwa odleg這.

 

 2.Prezentacja pracy z materia貫m.

 

    鑿iczenie 1 Rozr騜nianie nazwy

 N pokazuje D materia wskazuje na przypadkowo roz這穎ne belki, w    prawym rogu wyspy. Bierze najkr鏒sz z nich w obie d這nie , przygl鉅a    si jej uwa積ie , dotyka , maca , przesuwa palcem po jej d逝goci i nazywa    go  jeden. Bierze kolejn z belek i przymierza j do poprzedniej, por闚nuje i nazywa ja dwa.

Dalej mo積a wprowadzi 獞iczenie z poleceniami rozr騜niania nazw belek,    aby przyzwyczai Dziecko do nazw i  wprowadza ich zapis graficzny.

 

  鑿iczenie 2.Dowolna praca

Chodzi o jak najwi瘯sz liczb u這穎nych kombinacji z klock闚. Za ka盥ym    razem wprowadza liczenie i  nazewnictwo poszczeg鏊nych belek dla   utrwalenia . Zawsze uk豉damy belki z zasad od lewej , do prawej oraz    zawsze od g鏎y do do逝 . Jest to przygotowanie do pisania.

 

 3.Element samokontroli kontrola b喚d闚

Jest nim najkr鏒szy klocek, kt鏎y jest jednoczenie r騜nic,    o kt鏎 powi瘯szaj si kolejne d逝goci. Tak瞠 metoda dotykowa,    raz sam Nauczyciel

 

Wyst瘼uje tu tak瞠 element bezwzgl璠noci, to znaczy , 瞠 bez wzgl璠u jak    nie b璠ziemy liczy zawsze jest 10 element闚 w u這穎nych schodkach.     To znaczy w poziomie jest 10 czci. Pionowo jest 10 kolejnych klock闚    oraz po przek靖nej jest r闚nie 10 stopni kolejnych schodk闚.

 

 4.Warianty pozosta貫:

    -Uk豉danie belek w wersji horyzontalnej poziomo.

    -Uk豉danie konstrukcji pionowo, belka na belce ca造mi ich d逝gociami cianek

    -Zabawa ze znikaj鉍ym elementem.

    -Budowanie konstrukcji lub u這瞠nia z zamkni皻ymi oczami

    -鑿iczenia dowolne, konkursy na oryginalny pomys wykorzystania

    i u這瞠nia belek.

 

 

 

 

 powr鏒...

Poprzez manipulowanie, obserwowanie i por闚nywanie dziecko dochodzi

 do og鏊nych

poj耩

 () w pracy

 z pomocami

 dziecko odnajduje zwi頊ki,

zale積oci i

relacje

 zawarte we wszechwiecie

 

Maria

 Montessori

 

 przedszkole warszawa