Br頊owe Schody”

 

1.Opis materia逝 : Materia sk豉da si z dziesi璚iu drewnianych graniastos逝p闚 – br頊owych bloczk闚 o r騜nej wielkoci, o  bokach o d逝goci 20 cm ka盥y oraz zmieniaj鉍ej si gruboci i wysokoci odpowiednio od 1 do 10 cm.

2.Cel bezporedni : -Umo磧iwienie  dowiadczenia  

r騜nicy zmian  wielkoci przedmiot闚 w dw鏂h 

wymiarach a przez to  -Przyswojenie i  utrwalenie poj耩 wielkoci np.: „gruby”, „cienki” 

Poznanie i  utrwalenie poj耩 proporcji, stosunk闚 i  por闚nywania

wielkoci np.: „gruby” – „grubszy”- „najgrubszy” ;  „cienki”- „cie雟zy”-

najcie雟zy.

3.Cel poredni: -鑿iczenie motoryki – chwytanie, ustawianie,
dopasowanie, balansowanie,p造nno ruch闚
-Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-Przyzwyczajanie do systematycznoci i uporz鉅kowania
-Pokazanie i przyzwyczajanie dziecka do tego, 瞠 wszystko w
wiecie jest uporz鉅kowane, istnieje w harmonii, a pomoce tego ucz.

 4.Wiek :

  Dzieci od 3 roku 篡cia. Materia do  u篡cia w grupie przedszkolnej

  i szkolnej

 

 Lekcja  podstawowa                                   1.Przygotwanie miejsca pracy: Nauczyciel zaprasza dziecko do  wsp馧pracy, proponuje mu prac z „br頊owymi schodami „. Je瞠li dziecko jest gotowe i  akceptuje  propozycj, wraz z nauczycielem przyst瘼uje do pracy, wykonuj鉍 czynnoci wst瘼ne np.: roz這瞠nie dywanika-„wyspy”, przyniesienie z p馧ki materia逝, dbaj鉍 o to, aby ka盥y element by przynoszony pojedynczo  i uk豉dany przed dzieckiem na dywaniku, w jego prawym rogu, tak aby wi瘯sza cz wyspy by豉 wolna.

2.Prezentacja pracy z materia貫m. Nauczyciel pokazuje dziecku materia – wskazuje na przypadkowo roz這穎ne bloki, w prawym rogu „wyspy”. Bierze najwi瘯szy z nich w obie d這nie, przygl鉅a si mu uwa積ie, dotyka, maca, tak, aby dziecko dok豉dnie widzia這 jego ruchy i zachowanie. Pokazuje D klocek, przekazuje mu go do r隕, pozwala dotkn寞, poczu ci篹ar materia逝 . Nast瘼nie uk豉da go przed dzieckiem. Ca貫 dzia豉nie powinno odbywa si przy minimalnej iloci  s堯w, dbaj鉍 o interaktywny kontakt N i D. N prezentuje wszystko powoli  i  spokojnie, dbaj鉍, aby ruchy by造 precyzyjne, p造nne i  ciche, a przedmioty nie uderza造 o  siebie i  nie ha豉sowa造. Nast瘼nie N wybiera kolejny bloczek, mniejszy  od poprzedniego i  uk豉da go przed dzieckiem. Dobiera dwa kolejne i przystawia oba przedmioty ciankami  do siebie,demonstruj鉍 por闚nywanie obu klock闚. Czynno wykonuje w ciszy, skupieniu, powoli i spokojnie Palcem przeje盥瘸 po ich g鏎nych powierzchniach, przygl鉅aj鉍 si przy tym stwierdza, kt鏎a z nich jest mniejszy. Odsuwa mniejszy z nich nieco  na bok, a wi瘯szy z dw鏂h przysuwa do  poprzednio u這穎nego elementu br頊owych schod闚, stykaj鉍 je ciankami. Czynno powtarza jednostajnie, wr璚z rytualnie z kolejnymi  elementami materia逝. Poniewa jest to prezentacja podstawowa, N mo瞠 wykona czynnoci  z wieloma bloczkami, zanim przeka瞠 zadanie D, a do  momentu kiedy dziecko zechce si璕n寞 do uk豉dania. W pewnym momencie jednak zaprasza D do wsp馧pracy.

3.Aktywacja dziecka: Gdy dziecko podejmie pr鏏 wsp馧pracy, N odsuwa si z pierwszego planu, ale ci鉚le uwa積ie czuwa i jest gotowy do pomocy. Nigdy nie wprowadza wiadomie D w b章d. Jest doros造, wie, kt鏎y z element闚 jest najwi瘯szy, wi璚 dzieli si swoj wiedz z D. D ma teraz szans dok豉dnie powt鏎zy czynnoci, kt鏎e wczeniej wykonywa N.W podobny spos鏏 ca造 uk豉d schod闚 zostaje u這穎ny przed dzieckiem. Teraz jest czas na dum i zadowolenie. W tym momencie nale篡 powstrzyma si od krytyki, uwag o wykonaniu zadania, by na to czas w trakcie trwania pracy.

4.Element samokontroli – kontrola b喚d闚: Po wykonanej pracy dziecko jest w stanie samodzielnie oceni, czy zadanie zosta這 wykonane poprawnie i zauwa篡 jako wykonanej pracy. Je瞠li schody nie zosta造 u這穎ne poprawnie, b喚dy b璠 widoczne. Widoczny b璠zie brak systematycznoci i dok豉dnoci. Opr鏂z tego b喚dy b璠 wyczuwalne podczas sprawdzenia dotykowego. N najpierw sam dwoma palcami, b鉅 d這闓i  od g鏎y do do逝  i z powrotem przesuwa wzd逝 wie篡. To  samo proponuje D wskazuj鉍 na budowl, albo  bior鉍 dzieci璚e d這nie pokazuje ruch przesuwaj鉍 po ciankach u這穎nej konstrukcji.

5.Zako鎍zenie pracy: Je瞠li wie瘸 ze schod闚  zosta豉 zbudowana, dowiadczona samoocena, konstrukcj mo積a roz這篡, zachowuj鉍 te same czynnoci i  stosuj鉍 si do tych samych zasad, jak przy jej budowaniu. N zwraca uwag w jaki spos鏏 kolejne klocki  s rozmontowywane. To uczy szacunku do materia逝, materia jest dla nas bardzo wa積y, ma nawet w豉sne miejsce w naszej Sali. Rozk豉damy i  odnosimy go na swoje miejsce, kolejno, pojedynczo, powoli i spokojnie. Dbaj鉍 o  precyzj ruch闚, zgrabno wykonywanych czynnoci. Te dzia豉nia ucz tak瞠 porz鉅ku i odpowiedzialnoci. 

Kolejne razy pracy z tym materia貫m mog odbywa si ju samodzielnie, bez pomocy N. Istniej tak瞠 inne warianty pracy z „br頊owymi schodami”. Znaczenie ma tutaj powtarzanie pracy z materia貫m, przez co  nast瘼uje utrwalanie przyswojonych wiadomoci, usprawnianie sposobu ich wykonania, wymylanie r騜nych, innych wariant闚 pracy z materia貫m.

6.Warianty pozosta貫 :

-Uk豉danie schod闚 w wersji horyzontalnej poziomo.

-Uk豉danie wie篡 w pionie ze stykaj鉍ymi si rogami, wtedy wie瘸 mo瞠 si璕n寞 blisko 2 metr闚 wysokoci, wymaga to precyzji i dok豉dnoci. Jest to spore dowiadczenie wielkoci i wysokoci.

-Uk豉danie wie篡 w pionie symetralnie obr鏂one o  45’

-Uk豉danie wie篡 w pionie centralnie rodkami klock闚.

-Zabawa ze znikaj鉍ym schodkiem.

-Budowanie wie篡 lub uk豉du z zamkni皻ymi oczami

-鑿iczenia dowolne, konkursy na oryginalny pomys wykorzystania i u這瞠nia materia逝.

-Zastosowanie z innymi  materia豉mi, np.: z r騜ow wie蕨, z czerwonymi beleczkami.

-Zabawa w g逝chy telefon, b鉅 czytaj鉍e dzieci  otrzymuj licik z poleceniem przyniesienia jakiego elementu znanego materia逝.

 

 powr鏒...

Poprzez manipulowanie, obserwowanie i por闚nywanie dziecko dochodzi

 do og鏊nych

poj耩

 (…) w pracy

 z pomocami

 dziecko odnajduje zwi頊ki,

zale積oci i

relacje

 zawarte we wszechwiecie…

 

Maria

 Montessori

 przedszkole warszawa