Metalowe Ramki

  rega j瞛ykowy  

 

  1. Opis materia逝 :

W sali, w k鉍iku edukacji j瞛ykowej, na regale j瞛ykowym znajduj si dwie palety z metalowymi ramkami.

10 metalowych wk豉dek u這穎nych na dw鏂h d逝gich podstawkach, zako鎍zonych listewk. Na stojakach znajduje si po 5 r騜nych figur geometrycznych. Ka盥ego  z nich przypasowane s kwadratowe r騜owe metalowe ramy oraz niebieskie wk豉dy metalowych figur z uchwytami.

*       Kwadrat             

*       Tr鎩k靖             

*       Elipsa              

*       Prostok靖           

*       Owal                

*       Trapez

*       Pi璚iobok

*       Tr鎩k靖 sferyczny

*       Rozeta-forma czterolistna

*       Ko這

Twarda kwadratowa podk豉dka o wymiarach 20cm x 20cm oraz zapas kolorowych karteczek oraz zestaw kolorowych kredek.

 

  1. Cel bezporedni:

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

- doskonalenie chwytu pensetkowego potrzebnego do pisania

  1. Cel poredni:

- przygotowanie dziecka do pisania

  1. Wiek:

Dzieci od 3 roku 篡cia. Materia do u篡cia w grupie przedszkolnej i szkolnej.

 

 

Lekcja  podstawowa :

a)      Przygotwanie miejsca pracy .

Nauczyciel proponuje Dziecku prac z materia貫m. Mo積a tu da szans wyboru, dziecko wybiera kolor kredki, kt鏎 zamierza pracowa. Ma豉 decyzja. Prosz wybierz sobie trzy ulubione kolory kredek. Nale篡 pami皻a, 瞠 z m這dszym dzieckiem lepiej stosowa zasad przemiennoci. Raz decyzja jest podj皻a przez Nauczyciela, czasem N proponuje dziecku wyb鏎. Ma貫 dziecko mo瞠 by zm璚zone ci鉚造m podejmowaniem decyzji.

Na stoliku N przygotowuje pojemnik z wybranymi przez D kredkami. Kartki oraz podk豉dk. Prosi D o przyniesienie jednej z figur metalowych.

 

b)      Prezentacja pracy z materia貫m.

Na podk豉dce N uk豉da kartk, na niej metalowa ramk. Obrysowujemy figur jednym ruchem. Nast瘼nie odk豉damy ramk i przyk豉damy figur ponownie obrysowujemy, tym razem innym kolorem. Elementem samokontroli jest tu powsta豉 linia, kt鏎a po odrysowaniu jest jedn lini. Nast瘼nie odk豉damy figur i rysujemy 3 poprzeczne linie wpisane w okr璕u.

 

鑿iczenie to doskonali zar闚no koordynacje oka i r瘯i, ale tak瞠 daje mo磧iwo dostrzec granic, dowiadczy ograniczenia.

Ilo i cz瘰totliwo linii mo瞠 si zwi瘯sza, wtedy 獞iczenie b璠zie trudniejsze.

 

Mo積a wprowadzi urozmaicenie do 獞iczenia: - Powiedz, kt鏎a z tych figur mo瞠 by na g鏎ze? Pokoloruj tak, aby ta figura by豉 na samym wierzchu. S to 獞iczenia ze stereometrii, wprowadza to dziecko do patrzenia przestrzennego. Dzieci robi Mini filmy animowane.

 

    

 

      

 

       

powr鏒...

Poprzez manipulowanie, obserwowanie i por闚nywanie dziecko dochodzi

 do og鏊nych

poj耩

 (…) w pracy

 z pomocami

 dziecko odnajduje zwi頊ki,

zale積oci i

relacje

 zawarte we wszechwiecie…

 

Maria

 Montessori

 przedszkole warszawa