Szorstki alfabet

 

  1. Opis materia逝 :

Tabliczki drewniane z przyklejonymi literami z papieru ciernego. Najpierw wprowadzamy litery pisane. Maria Montessori zaobserwowa豉, 瞠 dziecko w swojej tw鏎czoci plastycznej u篡wa linii mi瘯kich oraz zaokr鉚le. To jest przyk豉d na to, 瞠 litery pisane s bardziej naturalne i zbli穎ne do techniki rysowania a potem pisania dla dziecka. A poza tym wprowadzamy dziecko w ci鉚, kt鏎ego kontynuacj znajduje w szkole. Jest to pierwszy kontakt dziecka z literk. A wi璚 mo積a zacz寞 od jego w豉snego imienia. Poznaje pierwsza literk swojego imienia, buduje imi itp.

 

(W montessoria雟kim oryginalnym zestawie liter szorstkich samog這ski s zaznaczone na niebieskich deseczkach, a sp馧g這ski na czerwonych- u nas szkolny system edukacji j瞛ykowej wprowadza odwrotne oznaczenia- sp馧g這ski s niebieskie, a samog這ski czerwone)

 

  1. Cel bezporedni:

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

-

  1. Cel poredni:

- przygotowanie dziecka do pisania

 

  1. Wiek:

Dzieci od 3 roku 篡cia. Materia do u篡cia w grupie przedszkolnej i szkolnej

 

 

Lekcja  podstawowa :

 

Prezentacja pracy z materia貫m.

Etapem przedwst瘼nym mo瞠 by ka盥y moment, kiedy dziecko przychodzi do grupy przedszkolnej. Nauczyciel przedstawia si mu i pyta, jak ono si nazywa, b鉅 jak chce by nazywane? Zapisuje imi na prostok靖nej papierowej kartce, literami pisanymi. Zafoliowane kartki mog s逝篡 dzieciom do oznaczania obecnoci lub oznaczania miejsc pracy. To jest pierwszy kontakt z pisanym imieniem i mo積a go rozpocz寞 bardzo wczenie. Przez tygodnie i  miesi鉍e stycznoci z imieniem dziecko opatrzy si z nim i jest gotowe rozpocz寞 poznawanie zapisanych literek.

 

I etap Nast瘼nym etapem jest praca z szorstkimi literami. Nauczyciel wyszukuje literki, z jakich sk豉da si imi dziecka. Albo szuka t literk, na kt鏎 rozpoczyna si imi dziecka. Mo積a tak瞠 zaproponowa dziecku, aby wybra這 sobie takie dwie literki, kt鏎e mu si najbardziej podobaj. Czasami dziecko prosi o to, aby pokaza mu jak literk. To najlepszy moment na ten materia rozwojowy.

 

Najpierw zaczyna od 3 liter. Dziecko nie musi wiedzie, chodzi tu o to, aby po章czy jednoczenie dwi瘯 i dotyki po章czy go z odpowiedni liter. Nauczyciel wodzi palcem po literce i  wymawia jego fonetyczn nazw. M,k,t a nie à my,em,ky,ka,ty,te

 

II etap dopiero w nast瘼nym etapie pracy z materia貫m w章czamy pami耩 miniow oraz ruch. Tutaj chodzi o zapami皻anie literki.

Polecenia zwi頊ane z ruchem: we literk zanie literk podaj koledze literk schowaj literk przynie literk w章czaj鉍 ca章 motoryk dziecka i wykorzystuj鉍 potrzeb ruchu zwi瘯szamy wydajno pracy dziecka. Pami皻amy, 瞠 jest to pierwsze dowiadczenie z literkami i dziecko nie musi zna liter po tym 獞iczeniu.

 

III etap Co to za literka? Napisz i powiedz, co to za literka? W tym etapie mo積a prosi o wyr騜nienie literki spor鏚 dw鏂h lub trzech innych. Wyszukaj literk a. Poka mi spor鏚 tych literk a. Kt鏎a z tych, to a?

 

Je瞠li oka瞠 si, 瞠 dziecko ma problem na pewnym etapie, wracamy do etapu poprzedniego.

 

Transfer:

Dopasowywanie przedmiot闚 np.:zwierz皻a. Co to jest? nazywanie zwierz靖 np. KOT rozbijanie na poszczeg鏊ne litery. K-O-T

 

Albo tabliczki z obrazkami. Nauczyciel prosi, aby dziecko dopasowa這 literk I, do zwierz靖ka, kt鏎ego nazwa zaczyna si na t literk.

 

 

 

powr鏒...

Poprzez manipulowanie, obserwowanie i por闚nywanie dziecko dochodzi

 do og鏊nych

poj耩

 (…) w pracy

 z pomocami

 dziecko odnajduje zwi頊ki,

zale積oci i

relacje

 zawarte we wszechwiecie…

 

Maria

 Montessori

 przedszkole warszawa