Czerwone belki

 

 1.Opis materia逝 :

Materia sk豉da si z dziesi璚iu czerwonych , szeciennych belkach , o  bokach o r騜nej d逝goci  odpowiednio od siebie d逝窺zych o 10 cm , od 10 cm do 1 m , oraz odpowiadaj鉍a temu zjawisku zmiana masy ka盥ej  z belek . S to belki z masywnego drewna , w jednolitym ,czerwonym kolorze .

 

2.Cel bezporedni :

-Umo磧iwienie  dowiadczenia r騜nicy d逝goci przedmiot闚 a przez to :

-Przyswojenie i  utrwalenie poj耩 wielkoci np.: „d逝gi” , „kr鏒ki” .

-Poznanie i  utrwalenie poj耩 proporcji , stosunk闚 i  por闚nywania wielkoci np.:„d逝gi” –„d逝窺zy”-„najd逝窺zy”; „kr鏒ki”-„kr鏒szy”-„najkr鏒szy” .

 

3.Cel poredni :

-鑿iczenie motoryki – chwytanie, ustawianie, dopasowanie, balansowanie ,p造nno ruch闚, mierzenie

-Doskonalenie  koordynacji wzrokowo-ruchowej

-Przyzwyczajanie do systematycznoci , porz鉅ku , dok豉dnoci .

-Pokazanie i przyzwyczajanie dziecka do  tego , 瞠 wszystko  w wiecie jest uporz鉅kowane , istnieje w harmonii , a pomoce tego ucz .

 

4.Wiek :

Dzieci od 3 roku 篡cia .

 

Lekcja  podstawowa :

 

1.Przygotwanie miejsca pracy .

Nauczyciel zaprasza dziecko do  wsp馧pracy , proponuje mu prac z „czerwonymi belkami „ . Je瞠li dziecko jest gotowe i  akceptuje  propozycj , wraz z N przyst瘼uje do pracy, wykonuj鉍 czynnoci wst瘼ne np.: roz這瞠nie dywanika-„wyspy”, przyniesienie z p馧ki materia逝 , dbaj鉍 o to , aby ka盥y element by przynoszony pojedynczo  i uk豉dany przed dzieckiem na dywaniku , w jego prawym rogu , tak aby wi瘯sza cz „wyspy” by豉 wolna .

 

 

2.Prezentacja pracy z materia貫m.

N pokazuje D materia – wskazuje na przypadkowo roz這穎ne belki , w prawym rogu „wyspy. Bierze najd逝窺z z nich w obie d這nie , przygl鉅a si jej uwa積ie , dotyka , maca , tak , aby D dok豉dnie widzia這 jego ruchy i zachowanie . Pokazuje D belk, przekazuje mu j do r隕 , pozwala dotkn寞 , poczu ci篹ar materia逝 ,przymierzy do siebie , stolika itd. . Nast瘼nie uk豉da t beleczk przed dzieckiem na dywaniku . Ca貫 dzia豉nie powinno odbywa si przy minimalnej iloci  s堯w , dbaj鉍 o interaktywny kontakt N i D . N prezentuje wszystko powoli  i  spokojnie , dbaj鉍 aby ruchy by造 precyzyjne , p造nne i  ciche , a przedmioty nie uderza造 o  siebie i  nie ha豉sowa造 . Nast瘼nie N wybiera kolejn , kr鏒sz  od poprzedniej belk i  uk豉da j przed dzieckiem . Dobiera kolejn i przystawia obie ciankami  d逝goci do siebie , tak , aby przylega造 do  siebie r闚nie jednym ko鎍em ,demonstruj鉍 por闚nywanie obu przedmiot闚. Czynno wykonuje w ciszy , skupieniu , powoli i spokojnie .

 

Palcami  przeje盥瘸 po ich bocznych powierzchniach, przygl鉅aj鉍 si przy tym stwierdza , kt鏎a z nich jest kr鏒sza . Odsuwa kr鏒sz beleczk nieco  na bok , a d逝窺z z dw鏂h przysuwa do  poprzedniej , stykaj鉍 je d逝gociami cianek. Czynno powtarza jednostajnie , wr璚z rytualnie z ka盥 kolejn belk  . Poniewa jest to prezentacja podstawowa , N mo瞠 wykona czynnoci  z wieloma elementami , a do  momentu kiedy dziecko zechce si璕n寞 do  zadania . W pewnym momencie jednak zaprasza D do wsp馧pracy . Wskazuje na reszt belek i  zapraszaj鉍ym gestem wskazuje na ci鉚 u這穎nych ju element闚 .

 

 

 

3.Aktywacja dziecka

Gdy dziecko podejmie pr鏏 wsp馧pracy , N odsuwa si z pierwszego planu , ale ci鉚le uwa積ie czuwa i jest gotowy do pomocy . Nigdy nie wprowadza wiadomie D w b章d . Jest doros造 , wie , kt鏎a z belek jest najd逝窺za , wi璚 dzieli si swoj wiedz z D . D ma teraz szans dok豉dnie powt鏎zy czynnoci , kt鏎e wczeniej wykonywa N .W podobny spos鏏 ca造 uk豉d  zostaje u這穎ny przed dzieckiem . Teraz jest czas na dum i zadowolenie . W tym momencie nale篡 powstrzyma si od krytyki , uwag o wykonaniu zadania , by na to czas w trakcie trwania pracy .

 

4.Element samokontroli – kontrola b喚d闚

Po wykonanej pracy dziecko jest w stanie samodzielnie oceni ,czy zadanie zosta這 wykonane poprawnie i zauwa篡 jako wykonanej pracy . Je瞠li wie瘸 b鉅 u這瞠nie nie zosta這 u這穎ne poprawnie , b喚dy b璠 widoczne . Albo konstrukcja runie , albo  b璠zie niestabilna , widoczny b璠zie brak systematycznoci i dok豉dnoci . Opr鏂z tego b喚dy b璠 wyczuwalne podczas sprawdzenia dotykowego . N najpierw sam dwoma palcami , b鉅 d這闓i  od g鏎y do do逝  i z powrotem przesuwa wzd逝 wie篡. To  samo proponuje D wskazuj鉍 na budowl , albo  bior鉍 dzieci璚e d這nie pokazuje ruch przesuwaj鉍 po ciankach wie篡 .

 

5.Zako鎍zenie pracy

Je瞠li wie瘸 b鉅 u這瞠nie zosta這 zbudowane , dowiadczona samoocena , konstrukcj mo積a roz這篡 , zachowuj鉍 te same czynnoci i  stosuj鉍 si do tych samych zasad , jak przy jej budowaniu . N zwraca uwag w jaki spos鏏 kolejne elementy  s rozmontowywane . To uczy szacunku do materia逝 , materia jest dla nas bardzo wa積y , ma nawet w豉sne miejsce w naszej sali. Rozk豉damy i  odnosimy go na swoje miejsce , kolejno, pojedynczo , powoli i spokojnie . Dbaj鉍 o  precyzj ruch闚, zgrabno wykonywanych czynnoci . Te dzia豉nia ucz tak瞠 porz鉅ku i odpowiedzialnoci . 

 

Kolejne razy pracy z tym materia貫m mog odbywa si ju samodzielnie , bez pomocy N . Istniej tak瞠 inne warianty pracy z „czerwonymi belkami” . Znaczenie ma tutaj powtarzanie pracy z materia貫m , przez co  nast瘼uje utrwalanie przyswojonych wiadomoci , usprawnianie sposobu ich wykonania , wymylanie r騜nych , innych wariant闚 pracy z materia貫m .

 

6.Warianty pozosta貫 :

-Uk豉danie belek w wersji horyzontalnej „poziomo”  .

-Uk豉danie wie篡 ze stykaj鉍ymi si rogami b鉅  wed逝g rodk闚 belek

-Uk豉danie wie篡 pionowo , belka na belce ca造mi  ich d逝gociami cianek

-Uk豉danie wie篡 pionowo symetralnie obr鏂one o  45 b鉅 „w gwiazd”

-Zabawa ze znikaj鉍ym elementem .

-Budowanie wie篡 lub u這瞠nia z zamkni皻ymi oczami

-鑿iczenia dowolne , konkursy na oryginalny pomys wykorzystania i u這瞠nia belek .

-Zastosowanie z innymi  materia豉mi, np.: z br頊owymi schodkami , z r騜ow wie蕨 .

-Zabawa w g逝chy telefon , b鉅 czytaj鉍e dzieci  otrzymuj licik z poleceniem przyniesienia jakiego elementu znanego materia逝 .

 

powr鏒...

 

Poprzez manipulowanie, obserwowanie i por闚nywanie dziecko dochodzi

 do og鏊nych

poj耩

 (…) w pracy

 z pomocami

 dziecko odnajduje zwi頊ki,

zale積oci i

relacje

 zawarte we wszechwiecie…

 

Maria

 Montessori

 przedszkole warszawa