W przedszkolu korzystamy z Odimiennej metody nauki czytania, w zakresie edukacji j瞛ykowej.  Metoda polega przede wszystkim na potraktowaniu imienia dziecka jako s這wa - klucza, za pomoc, kt鏎ego pomagamy mu odkry istot i funkcje alfabetycznego kodu. W roku 2004 odimienna metoda nauki czytania zosta豉 dopuszczona do u篡tku szkolnego przez Ministerstwo owiaty. Numer dopuszczenia DKOS-5002-15/14. Nazywanie wiata - to program edukacyjny maj鉍y na celu wczesne kszta販enie umiej皻noci czytania z pe軟ym zrozumieniem tekstu. Program oparty jest na za這瞠niach pedagogiki konstruktywistycznej, to znaczy zawiera takie zaj璚ia i zabawy, dzi瘯i kt鏎ym dziecko w drodze samodzielnego rozumowania odkrywa i opanowuje logik alfabetycznego szyfru. Na ka盥ym etapie stosowania tej metody stymuluje si obserwacj wizualn oraz mylenie logiczne, kt鏎e pomaga dziecku w odkryciu, 瞠: napisane s這wo jest nonikiem tych samych treci, co s這wo m闚ione, kompozycja literowa danego wyrazu zale篡 od kompozycji fonetycznej odpowiadaj鉍ego mu s這wa. Autorka metody, Irena Majchrzak dr socjologii powi璚a si w ostatnich latach problematyce kszta販enia sztuki czytania w okresie przedszkolnym. W 1984 roku og這si豉 swoj oryginaln, "odimienn", metod wprowadzania ma貫go dziecka w wiat s這wa pisanego. Jej zdaniem metoda jest:

  • Bezstresowa, a nawet terapeutyczna

  • Konstruktywistyczna, a nie adresowana do pami璚i

  • Wizualna, a nie fonetyczna

  • ruchowo-zabawowa

  • semantyczna, a nie literowo-g這skowa

  • synchroniczna, a nie chronologiczna

  • abstrakcyjna, a nie ikonograficzna

  • personalistyczna i autonomiczna.

(cytat z: www.mej.edu.pl/szkolenia/dosk_odmienna_metoda_nauki_czytania.php)

Metoda jest tak bardzo bliska myli Marii Montessori, chocia瘺y z uwagi na fakt, i autorka je盥蕨c po wiecie, zapozna豉 si z dzie豉mi Montessori. Zainteresowana jej myl pedagogiczn, rozwin窸a edukacj j瞛ykow na potrzeby j瞛yka polskiego. Wychodzi od dziecka, od tego, co dziecku najbli窺ze, czyli jego w豉snego imienia. To sprawia, 瞠 ka盥e dziecko wchodzi do wiata nauki z w豉snym sobie baga瞠m wiedzy o j瞛yku, z innym potencja貫m i innymi literami w豉snego imienia, kt鏎e staj si kluczem do nazywania wiata.

Osobiste spotkanie z Iren Majchrzak by這 dla mnie jak zwrot w kierunku tego, co wiedzia豉m dot鉅 o Marii Montessori. Przemi豉, niezwykle rzeczowa Pani w starszym wieku, z bij鉍ym ciep貫m opowiada豉 nam o swojej metodzie, krel鉍 w niej w najwa積iejszym miejscu dziecko. To by這 ogromne prze篡cie, m鏂 z zapartym tchem s逝cha tego, jak opowiada o edukacji ma貫go dziecka.

Kasia                                                            Dominika

                                                  Marek

           Adam                   

                                       

"Jeli szukamy

 istoty czystej dalekiej od wymylonych wczeniej

pogl鉅闚 filozoficznych

 i nie zapl靖anej w polityczne

 ideologie, mo瞠my ten nieskazitelny

byt odnale

      w  dziecku. --         

                            Maria

Montessori

przedszkole warszawa

wawer ma造 odkrywca