Przesypywanie

 

Wyposażenie:

Taki  kącik tematyczny musi powstawać stopniowo, etapami, dlatego, że na stworzenie kolejnych zestawów do  badania  i eksperymentowania zwyczajnie potrzeba czasu i pomysłów. Każdy wprowadzany zestaw jest prezentowany dzieciom, aby potem stał się dostępnym dziecku, które samo sięgnie po niego. I tak najróżniejsze zestawy substancji sypkich, naczyń i innych pomocy które stymulują rozwój dziecka.

 

Zestawy do przesypywania

 

Jak we wszystkich zestawach do pracy i zabawy, ważny jest tutaj każdy szczegół . Zasada estetyki jak w każdym innym materiale . Tak więc istotny jest jednolity kolor , np. takie same tacki , dobór naczyń i akcesoriów. To wszystko składa się na to , że dziecko chętnie sięgnie po zestaw . Ważne aby materiał był atrakcyjny .Zasada stopniowania trudności  , zachowana w ułożeni u zestawów . Kolejność jest pomocna , ale wedle zasady dowolności i swobody nie trzeba narzucać dziecku zestawów .

 

2.Cel bezpośredni :

- Nauka prawidłowego chwytania naczyń

- Nauka i doskonalenie umiejętności przelewania  płynów

 

3.Cel pośredni :

- doskonalenie koordynacji ruchów

- rozwijanie zdolności manualnej

 

5.Wiek :

Dzieci od 1 roku życia, kiedy dziecko zaczyna manipulować, przesypywać.

 

Mogą to być naczynia z lejkami do przesypywania. Piasek, ziarna, kasza, o różnej grubości i ziarnistości – od miałkiej po ziarna pieprzu i fasoli.

 

Mogą to być zestawy z łyżeczkami, gdzie chodzi o przenoszenie substancji sypkiej z jednego pojemnika do drugiego. Tutaj można dodać kulki, piłeczki, kształty owalne i inne .

 

Mogą to być zestawy do przesypywania za pomocą sitka i lejka, gdzie z jednego naczynia do innego dziecko przesiewa piasek od kłosów zboża, czy ziaren pieprzu.

 

Młynek do kawy, jest ciekawym wzbogaceniem zestawów, ponieważ tworzy materiał do przesypywania. Dzieci mogą samodzielnie mielić różne przedmioty , a potem je przesypywać.

 

Tarki pozwalają na uzyskanie materiału do przesypywania w inny sposób. Zestaw z mydłem, tarką pozwala dziecku nabrać precyzji ruchów, delikatności i gracji.  

 

Jest tyle zestawów do przesypywania, ile pomysłów rodzi się w głowie twórczemu nauczycielowi.

 

 

   powrót..

                                               

"Jeśli szukamy

 istoty czystej dalekiej od wymyślonych wcześniej

poglądów filozoficznych

 i nie zaplątanej w polityczne

 ideologie, możemy ten nieskazitelny

byt odnaleźć

      w  dziecku.” --         

                            Maria

Montessori

 przedszkole warszawa

wawer